Tietoa vanteista
Yleistä vanteista
(Tämän sivun sisältö on osittain artikkelista: Vaihdetaan rengaskokoa, Rengasfakta 1/99)
Renkaat ovat ainoa yhteys auton ja tienpinnan välillä. Vanne asettaa renkaan auton alustaan nähden valmistajan suunnittelemalla tavalla. Näin ollen yhtälailla kuin renkaan valintaan on kiinnitettävä huomiota muutettaessa rengaskokoa, on myös vanteen valinta on tehtävä harkiten. Ei riitä, että pulttijako sopii, vaan vanteen leveys ja etenkin offset-mitta (vanteen keskiösyvyys) on oltava oikea. Liiallisella tai väärän suuntaisella offset-mitan muutoksella auton ohjausgeometria ei enää toteudu. Vannevalmistajat ovat koonneet jokaiseen automerkkiin ja -malliin sopivat vaihtoehdot. Näitä tietoja on syytä noudattaa.
Leveä vanne lisää renkaan jäykkyyttä, jolloin renkaan muodonmuutokset kaarrejaossa pienenevät, mikä taas johtaa pienempiin sortokulmiin ja parempaan pitoon. Vanne ei kuitenkaan saa ylittää renkaan koon sallimaan hyväksyttyä vanneleveyttä (katso sivun alalaidassa oleva taulukko)
Vanteiden jälkikiristäminen on erityisen tärkeää. Jälkikiristys/tarkistus tulisikin tehdä 100 – 150 km ajon jälkeen. Tämä toimenpide tulee toistaa jokaisen kiinnittämisen jälkeen. Alumiinivanteet tulisi aina kiristää momenttiavainta käyttäen. Näin voidaan varmistua, ettei vannetta vahingoiteta kiinnittäessä. Suositeltava kiristysmomentti on 90-110 Nm. Erikoisvanteissa on usein erilaiset mutterit/pultit, minkä vuoksi varapyörää varten on autossa oltava mukana alkuperäiset mutterit/pultit. Niinpä nämä pultit/mutterit onkin syytä säilyttää varapyörän kotelossa. Mikäli talvirenkaat ovat normaaleilla levypyörillä, kannattaa myös talven ajan säilyttää erikoisvanteiden kiinnitystarvikkeet edellä mainitussa paikassa. Tällöin ne löytyvät varmimmin silloin, kun keväällä taas vaihdetaan renkaita.
Alumiinivanteen edut
Alumiinivanteet ovat mittatarkempia. Niiden tiiviys, tasapainoisuus ja lämmön siirto ovat hitsattuja peltivanteita paremmat. Mallivaihtoehtoja on käytännössä rajattomasti. Ei ole epätasapainoa aiheuttavia, irtoilevia pölykapseleita. Hintaero erikoisvanteen ja peltivanteen + pölykapselin välillä on melko pieni. Nykyiset vanteet soveltuvat myös talvikäyttöön ja ovat helppohoitoisia. Ja luonnollisesti auton ulkoinen ilme yhdessä leveämmän renkaan kanssa korostuu.
Huolimatta alumiinivanteen säänkestosta, asennuksessa vanteen pinnan rikkoneet iskut tai viillot saavat syöpymisen alulle. Asennuskoneissa on nykyään kumi- tai muovisuojuksia, jotka estävät vanteita naarmuuntumasta. Niihin on lisäksi saatavissa varusteita, jotta leveiden renkaiden ja vanteiden asentaminen on helpompaa.
Hoito-ohjeet
Alumiinivanteet on syytä vahata heti uutena ja aina käyttökauden vaihtuessa. Pese vanteet säännöllisesti. Pesuaineeksi soveltuu parhaiten autoshampoo tai vastaava pesuaine. Mikäli vanteissa on pinttynyttä likaa, esim. jarrupölyä, se irtoaa parhaiten alumiinivanteille tarkoitetulla erikoispesuaineella. Muista aina vahata vanteet käsittelyn jälkeen. Muiden liuotinaineiden käyttö on kielletty, koska ne saattavat vahingoittaa vanteen lakattua pintaa. Jos vanteen lakkapintaa tulee kiven hakkaumia tai muita pintavaurioita, on ne syytä korjata välittömästi lakalla. Noudattamalla annettuja hoito-ohjeita, säilyvät vanteet uudenveroisina ja kiiltävinä pitkään.
Pulttijako
Oheisen taulukon avulla voit mitata auton pulttikehän eli PCD:n (pitch circle diameter) halkaisijan.
4-reikäinen vanne
Vierekkäisten reikien etäisyys
Vanteesi pulttikehän halkaisija on:
5-reikäinen vanne
Vierekkäisten reikien etäisyys
Vanteesi pulttikehän halkaisija on:
Tuumat milleiksi
Muunnostaulukko
Tuumat | Millimetrit |
---|---|
4 x 3.93 | 4 x 100 |
4 x 4.25 | 4 x 107.95 |
4 x 4.33 | 4 x 110 |
4 x 4.50 | 4 x 114.3 |
4 x 5.12 | 4 x 130 |
4 x 5.51 | 4 x 140 |
5 x 4.00 | 5 x 100 |
5 x 4.25 | 5 x 107.95 |
5 x 4.50 | 5 x 114.3 |
5 x 4.53 | 5 x 115 |
5 x 4.72 | 5 x 120 |
5 x 4.75 | 5 x 120.65 |
5 x 5.12 | 5 x 130 |
4 x 6.5 | 4 x 165.15 |
6 ja 8 pulttiset muutetaan samalla tavalla kuin 4 pulttiset!
ET ja vanteen leveys
- ET/ Offset:
- Etäisyys vanteen kiinnityslaipasta vanteen keskilinjaan (mm).
- Positiivinen offset:
- Kiinnityslaippa on ulompana kuin vanteen keskilinja, kuten kuvassa.
Laskuri miten ET-luku ja vanteen leveys vaikuttaa:
http://marksink.com/tire_wheel_offset/offset.html
Negatiivinen offset
0-offset
Positiivinen offset